Alla inlägg under januari 2023

Av Fester Bestertester - 31 januari 2023 22:41

Nu går vi in i den sista vintermånaden av tre. Enligt almanackan då. Lite som att september kan bjuda på sommarvärme en bra bit in. Det är skönt med lite mer ljus nu jämfört med för en månade sedan. Hos mig händer bara en stor sak och det är att min syster fyller år om en dryg vecka. Börjar du få vårkänslor redan? Hänger du undan din tjocka vinterjacka, eller är det för tidigt?


Det är bara cirka fyra veckor att härda ut så är första vårmånaden här. Och sakta men säkert börjar ljuset att återvända. Det är väl inte kolmörkt vid fyra ens just nu? Bloggen kommer att uppdateras dagligen, det är målet i alla fall, men ibland tryter orken och inspirationen, så vi får se hur det blir med den saken.


Det jag väntar på är att min rygg ska bli bättre, då kan jag ta mig till olika ställen som Spiranmottagningen, Mötesplats Helknas, Apoteket, mataffären och sist men inte minst Systembolaget. Nu kör vi, välkommen februari.


MVH/Herr X

Av Fester Bestertester - 31 januari 2023 22:24

Jag gjorde det lätt för mig i matväg idag. Jag kokade pasta och stekte falukorv. Det blev ett rejält lass på tallriken. På pastan hade jag chilisås, jag är inte överförtjust i ketchup. Sedan stänkte jag tabasco på maten, men den märktes knappt. Naturligtvis har jag inte diskat,nej, det skjuter jag på tills imorgon. Viktigast att diska är stekpannan, kastrullen går att använda en gång till. Imorgon ska jag steka mig fem fiskpinnar. Hade velat ha en större förpackning (tror den innehåller 30 stycken), men den stod inte att finna igår när jag var till affären. Nu är det jag som går och lägger mig, då jag måste upp tidigt för mitt boendestöd och efter det iväg till mottagningen för spruta i stjärten. Åh, hur ska det gå med min rygg?


MVH/Herr X

Av Fester Bestertester - 31 januari 2023 01:09

Klockan är lite efter ett på natten och om mindre än nio timmar öppanar oasen för oss törstiga kufar, Systembolaget. Jag ställer klockan på ringning så är jag på plats strax innan tio. Väl där snackar vi ihop oss om vart vi ska gå och vad vi ska köpa i alkoholväg. Jag tror jag kör med en favorit, sex burkar Bellman. Det blir jag skönt lullig på, men inte vrålfull. Bra det, för då kan det sluta som det ofta gör för kompisen Mannen med det illröda ansiktet: nedkissad och nedbajsad.


Det lutar åt klassisk mark, det lutar åt Hörsalsparken. Vad många fyllor man tagit i den parken. Fast egentligen är det ingen park längre, mer en sten- och betongöken. Men bänkarna är trevliga att sitta på i alla fall. Endast introverta lirare sitter hemma hos sig och dricker i sin ensamhet, jag vill ju ha någon eller några att berusa mig med och ha folk att snacka med. Som jag längtar.


MVH/Hasse Promille

Av Fester Bestertester - 30 januari 2023 21:31

Jag var till vårdcentralen på grund av ömmande rygg och sned och framåtlutad gångstil idag. Var där lagom till kvart över tre och blev hämtad av en sjuksköterka. Hon hade en rätt fin gump och små men naggande goda bröst. När EKG:t skulle tas fick hon hämta både en sax och rakhyvel och raka mitt håriga bröst. Jag tror jag är stadens hårigaste man. Nåja, min puls var hög och mitt bloftryck var lågt. Sedan sattes en klämma på mitt finger och det konstaterades att mitt blod inte var syresatt nog. Sjuksköterskan gick för att hämta läkare och medans vi väntade på honom togs ett blodprov på mig. Timmen började bli sen, nästan klockan fem när läkaren äntligen kom. Han lyssnade på mig med stetoskop och så var det inget mer med den saken. Jag fick gå hem utan att någon åtgärd gjordes. Fan ta dem om de tror jag bluffar om mitt mående. Får kanske vänta tills den 21:e då jag ska till fysioterapeuten. Agh!


MVH/Herr X

Av Fester Bestertester - 29 januari 2023 21:17

Jag trotsar farorna och ger mig iväg till mataffären imorgon. Ska köpa fiskpinnar, broccoli och framförallt läsk. En påse broccoli är inte fel, det är en av mina favoritgrönsaker. Annars har jag mat så jag klarar mig till helgen, men jag vill ha lite variation på maten. Falukorv fyra dar i sträck? Nej tack. Det stora testet blir att gå hem efter femte sittpausen, då blir det i regel vingligt. Men det är imorgon och inget jag behöver ödsla tid på att grubbla över nu. Det som står på schemat är att göra mina ryggövningar bäst jag kan. Jag ska bara skriva klart denna episka text så kör jag igång med dem.


MVH/Herr X

Av Fester Bestertester - 28 januari 2023 22:48

Imorgon ska min snälla syster följa med mig till affären. Vi ska handla rätt mycket grejer. Bland annat en falukorvsring och fiskpinnar. Min rygg pallar inte för speciellt krävande rätter, men mat kan vara god ändå. Dessutom ska hon hjälpa mig att tvätta ett par maskiner nedbajsade kalsonger och tröjor och strumpor. Hade jag inte haft min syster hade jag gått under för länge sedan. Tyvärr kan jag inte följa med henne ut och äta på restaurang när hon fyller år om cirka två veckor, jag får ringa och gratta henne istället. Men först ska vi tvätta och gå och handla tillsammans. Finemang!


MVH/Herr X

Av Fester Bestertester - 27 januari 2023 23:04

Eftersom jag är tillfälligt (?) handikappad kan jag med nöd och näppe ta mig till och från mataffären. Där finns fem ställen jag kan sätta mig och vila ryggen och så sitter jag i trappen hemma på två ställen. Väl uppe i lägenheten drabbas jag av kraftig yrsel och hinner knappt packa upp matvarorna innan jag stupar i säng. Kan min stackars syster hjälpa mig att handla imorgon? Hon gjorde det idag, men frysrätterna hon köpte räcker inte hela nästa vecka. Hon kan bara hjälpa mig om helgerna, idag fredag var ett undantag. Jag vill inte vara klängig, bli en börda för henne. Men jag kan inte ens gå 20 meter utan stort besvär. Det är synd om oss båda, då min syster har ett arbete och en familj att sköta. Och så mig, då.


MVH/Herr X

Av Fester Bestertester - 27 januari 2023 13:38

Mig går det då ingen nöd på. Jag har flera flaskor punsch hemma och även lite gott att snaska på. Detta efter att jag varit en sväng hos konditorn och storhandlat. Det blev två potatisbakelser, två punschrullar och två semlor. Jag har precis ätit upp min första semla och den smakade förträffligt. Just nu dricker jag kaffe som jag själv bryggt. Saken är den att min lilla fru har misshagat mig och hon får stanna i källaren ett par dagar till. Därför var jag tvungen att brygga mitt egna kaffe och hör och häpna: jag kommer att värma upp en gulaschsoppa. Ja, jag går emot mina principer, men vad ska jag göra när frugan krånglar? Nej, nu ska jag spisa musik, det vankas Glenn Miller, sedan tar jag mig en punschrulle. Bra karl reder sig själv.


MVH/Arg motalabo

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards