Direktlänk till inlägg 12 september 2013

Du sköna nya liv

Av Fester Bestertester - 12 september 2013 19:47

Jag hänger ju en del med a-lagarna och de är ett skönt gäng. Roffa, Pelle Sjöman, Ante o hon den där slitna o lönnfeta damen, tror hon heter Pernilla.


Eftersom jag har slutat knega har jag börjat traska ned till stan på morgonkvisten, eller till Ria-byrån (heter det så?) om jag är ännu tidigare. Det är ett schysst ställe för missbrukare där man får gratis mat. Jag är ju ingen missbrukare, endast storkonsument, men käk utan att pröjsa tackar man ju inte nej till.


Tiden innan systembolaget öppnar är trevlig. Vi snackar och skämtar och vissa av oss har till och med planer för dagen, vilka redogörs in i minsta detalj. När klockan närmar sig tio dras vi som styrda av en högre makt till Drottninggatan där bolaget i innerstaden ligger. Man slänger förväntansfulla blickar på växelvis klockan och ingången till systembolaget.


Väl inne brukar jag nappa åt mig max sex öl, man vill ju inte att snuten ska komma på en med kanske det dubbla och sedan hälla ut allt. Liten ranson - drick, in och köp nytt, liten ranson - drick, in och köp nytt. Så håller det på.


Jag hade inget emot mina arbetskamrater på mitt sista (?) jobb, men de kan inte mäta sig med grabbarna (och de enstaka brudarna) på parkbänken. Inte ens om man gör i byxorna blir man hånad, de flyttar sig bara en bit bort, så fortsätter vi dricka. Skiter jag på mig någon dag kan någon annan göra det nästa.


Att själv kunna disponera (nästan) hela dygnet som jag behagar är härligt. Dock måste jag visa upp mig på arbetsförmedlingen, men jag har köpt en krycka (aj, aj, min dåliga rygg) så illusionen är total. När jag blir förtidspensionär är mitt liv fullbordat. Tänk om jag bara insett vansinnet med förvärvsarbete några årtionden tidigare, men bättre sent än aldrig. Skål på er, era jävla arbetsmyror.


Hälsningar Hasse

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fester Bestertester - Söndag 12 maj 12:58

Jag färfattar dessa rader på min telefon och gör det från klassisk mark, nämligen Hörsalsparken. Vi är ett mindre sällkap som träffas och njuter av några folköl. Själv har jag bara ett sexpack trekommafemmor. Det är synnerligen dålig stil av regimen ...

Av Fester Bestertester - Söndag 12 maj 12:38

Om cirka en och en halv timma sparkar en fotbollstäfling igång där IFK Norrköping tar emot pundarna i Hammarby IF. Jag tror på seger för gästerna, då Snoka är ett mediokert lag som lär hamna långt ned i tabellen. Dock ligger man strax före Bajen, men...

Av Fester Bestertester - Lördag 11 maj 18:29

Just nu lyssnar jag på skivan "Denim and leather" med kultbandet Saxon. En annan är ju hårdrockare och har till och med hår långt för att spara i en rejäl tofs. Det har blivit några skivor spelade idag, till exempel "The last in line" med Dio, men äv...

Av Fester Bestertester - Torsdag 9 maj 21:43

Det blev ett rejält firande av min utskrivning igår me en hela Dworak brännvin. Tittade på actionfilm på TV och bara njöt. Det satte sina spår, jag kom i säng sent och vaknade sent idag. Var en smula bakfull och orkade med mycket möda och stort besvä...

Av Fester Bestertester - Onsdag 8 maj 17:16

Nu är jag äntligen hemma igen efter en månad minus en dag varit inlåst på psyket. Min tvångsvård hade gått ut imorgon och jag gav inte läkarna en chans att förlänga min vårdtid ytterligare. Jag är fri, jag är ute i samhället igen! Naturligtvis firade...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards