Alla inlägg den 30 november 2018

Av Fester Bestertester - 30 november 2018 16:32

Jag är nu hemkommen efter en mycket trevlig stund på Mötesplats The Box. Jag vet att personalen läser min blogg, så nu gäller det att passa sig, så man inte råkar kränka nån av dem, eller nån av de vråltrevliga besökarna.


Jag betalade som vanligt fem kronor för en kopp av Eldorados snabbkaffe, men då ingick påtår. Garanterad magknip för en femma, det är taget. Sedan njöt jag av en kaka med morot i. Socker och annat gott får man inte äta på The Box, nyttigt ska det va'.


Efter ett par timmar i caféet tog jag mig en vända till de andra delarna av lokalerna. De välutrustade lokalerna, som det står på nån hemsida. Men det stämmer ju, på vissa stolar finns det jättesköna sittunderlag. Det kallar jag välutrustat.


I rummet bredvid caféet satt övriga besökare. Jag ställde mig i dörröppningen och bara njöt. Det är så roligt att titta på när folk sitter och stickar eller läser en dagstidning. Efter ett tag hände det grejer, jag var helt oförberedd. Personalen frågade mig glatt om jag ville hjälpa till att göra rent mikrovågsugnen och jag tackade naturligtvis ja. Dock oklart vad som skulle torkas bort, man får bara värma vetekuddar i den.


När det var dags att stänga motades vi alla ut med varsam hand. Nu var man solokvist en hel helg. Tänk er abstinensen när man blir lämnad utan såskoppar, allsång till Jan Sparrings största hits och annat upplyftande. Ren tur att Systembolaget ligger på vägen hem.


Lita på att jag är på plats på måndag morgon. Det har pratats om ett parti Vändåtta, det får jag inte missa. Sedan serveras pasta till lunch, eventuellt med ketchup, om café-/kökspersonalen är på sitt allra bästa humör.


Mötesplats The Box är stället där man får vad man vill ha och lite till. Oavsiktlig humor är den roligaste, gör dig redo att skratta så tandgarnityret far all världens väg.

Av Fester Bestertester - 30 november 2018 02:55

Min kompis Calum från de brittiska öarna har skickat ett mejl. Ett tag hade han lösenord till bloggen, men det bytte jag, efter att han gjort bort sig ett par gånger. Jag visade pappa lite av vad han skrivit och berättade en del om honom. Pappa är lite gaggig, men han har fortfarande humorn i behåll. Han skrattade och kallade honom "Inselaffe". Det ordet fick jag slå upp.


Jag vet inte hur det sociala skyddsnätet funkar i hans land, men tydligen är han körd i storstaden, han har flyttat norrut, till en mindre ort. Allt på hemkommunens bekostnad. Ett arbete har han också fått, han baxar runt på TV-apparater i en affär. Hoppas han inte har kundkontakt.


Som tur är (för honom) har stan ett fotbollslag på skaplig nivå. Han sa att han skulle gå och skrika på Ross County när de kommer på besök. Kanske kommer han även att kasta tomma ölburkar på spelarbussen, Calum lever kvar på 80-talet. Han måste ha ett lag att hålla på och ett att hata. Skulle inte förvåna mig om han tatuerar nya hemmalagets namn på den underarm som fortfarande är ledig.


Calum grisar vidare och jag skrattar gott. Fast att han tar kontakt via mejl gör mig inget, värre då när han ringer upp mig på fyllan och pratar på sin bredaste dialekt. Fast telefonsamtal är dyra, han prioriterar kebab och blaskig ale. Calum på egen hand där solen aldrig skiner, men där det duggar tätt med aningslösa får. Jag säger bara: Auch aye!

Av Fester Bestertester - 30 november 2018 02:03

Idag firar vi Albert Kesselrings födelsedag. Måste skriva hans namn utan sista s:et: Albert Kesselring. Krigare, generalfältsmarskalk och bärare av Riddarkorset. Jag känner mycket väl till försvarsgrenen han tjänstgjorde i (Luftwaffe) och hyser stor respekt för honom. Efter kriget skulle han straffas till varje pris, blodtörsten var stor. Han åkte dit för att ha låtit några spaghettisar dö, oklart om de hade höknäsor och utstående ögon. Vi glömmer dig aldrig, Albert.

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards